Ons Onderwijs

Villa60 is één van de twee basisscholen die zich bevinden in Eefde. Het is de enige openbare school. We hebben rond de 140 leerlingen die afkomstig zijn uit Eefde en de directe omgeving.

Bij Villa60 vinden we het belangrijk dat kinderen zich veilig en geborgen voelen. We kijken naar elk kind en zien ook de groep samen. Onze leerlingen leren op hun eigen niveau en op de plek waar zij zich prettig voelen, zowel binnen als buiten. We moedigen kinderen aan om zelf keuzes te maken in hun leren en bieden hen een rijke leeromgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen.

Basisvaardigheden

In de ochtenden concentreren we ons op de basisvakken taal, rekenen, lezen, schrijven en spelling. De kinderen leren vanaf groep 5 via een eigen chromebook aan de hand van taal- en rekendoelen m.b.v. digitale methodes. Deze methodes werken adaptief, zo kan iedere leerling op zijn eigen niveau werken.  

We bieden een aantrekkelijk basisaanbod aan met verbreding en verdieping voor kinderen die dat nodig hebben en een extra aanbod tijdens de plusgroep, waarbij kinderen aan de slag gaan met uitdagende opdrachten.

Daarnaast sluiten we aan bij de ontwikkelingen in de samenleving door veel aandacht te hebben voor burgerschapsactiviteiten, o.a. met onze SEO methode Kanjertraining en Blink.

Thematisch werken

In de middagen komen de andere vaardigheden expliciet aan de orde. Tijdens Blink leren kinderen aan de hand van thema’s over de wereld om hen heen. Hierin komen aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en wetenschap en techniek aan de orde, maar zit ook ons leesonderwijs verweven. Door lezen en wereldoriëntatie op de basisschool te combineren, doen de kinderen nog meer relevante achtergrondkennis en woordenschat op. Zo versterken de twee vakken elkaar en gaan de thema’s voor de kinderen nog meer leven. Via onderzoekend leren (Thinking for learning) geven we onze leerlingen vaardigheden mee zoals het stellen van de juiste vragen, reflecteren en eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

Modern onderwijs op een stevige basis

De wereld en onze maatschappij veranderen in een kennis- en netwerkmaatschappij. Er worden nieuwe vaardigheden gevraagd van kinderen en volwassenen. Op scholen in Nederland wordt daar vaak onvoldoende aandacht aan geschonken. Villa60 biedt al jaren onderwijs met een stevige basis voor de toekomst. Daar hebben we de afgelopen jaren de vaardigheden die horen bij de 21e eeuw aan toegevoegd. Dat realiseren we onder andere met Thinking for Learning en Blink. Daarvoor hoeft de organisatie van ons onderwijs niet op z’n kop, want wij vinden onze duidelijke structuur belangrijk voor de kinderen.

Wij vinden het heel belangrijk dat er een goed evenwicht is tussen doe- en denkvaardigheden. Kinderen moeten niet de hele dag achter een beeldscherm zitten. We gebruiken dagelijks en bijna bij iedere les het digibord. De lessen uit de lesboeken worden met de ondersteuning van het digibord interactief en  goed gevisualiseerd. De kinderen werken met software die hoort bij de door ons gebruikte methoden.      

  • Deze software past zich automatisch aan, aan het niveau van de leerling.      
  • Helpt de leerling als het vastloopt.      
  • Belast de leerling niet met zaken die al lang beheerst worden.      
  • Heeft de mogelijkheid thuis te oefenen.      
  • Geeft leerkrachten een overzicht van de vorderingen en opbrengsten van de leerling en de les.  

Op deze manier wordt het leren afgestemd op de persoonlijke behoefte van de leerling. In onderwijsland wordt gesproken over ‘gepersonaliseerd leren’. We stemmen onze leerinhouden, didactiek en pedagogiek af op de leerbehoeften en ambities van de leerlingen.  

De leerlingen van groep 4 t/m 8 hebben allemaal een eigen Chromebook om te werken met deze software. In groep 3 worden deze wisselend ingezet. Leerlingen hebben ook een eigen account voor de digitale leeromgeving MOO 2.0. De beschikbare iPads worden wisselend in groep 1 en 2 ingezet naast de verschillende ontwikkelingsmaterialen.   

Spelend en bewegend leren

We combineren ons digitaal onderwijs graag met actief spel en bewegen. Kinderen leren niet alleen door stil te zitten, maar juist ook door te bewegen en te spelen. Op onze school maken we gebruik van spelend en bewegend leren om de leerstof op een actieve en natuurlijke manier aan te bieden. Beweging helpt kinderen om informatie beter op te nemen en het houdt ze gemotiveerd en betrokken. Door de lesstof te koppelen aan beweging en spel, zorgen we ervoor dat kinderen met plezier en op een gezonde manier leren, zowel binnen als buiten het klaslokaal.

Creatieve vaardigheden

We laten leerlingen uitgebreid kennismaken met hun eigen creatieve, sportieve en praktische talenten tijdens onze themadagen, themamiddagen en creatieve vakken. De creatieve vaardigheden die we aanbieden sluiten zoveel mogelijk aan bij het thema waar we op dat moment mee bezig zijn.

 

Ouderbetrokkenheid

Kinderen ontwikkelen zich het beste als ouders en school elkaar kennen en met elkaar samenwerken. We vinden het daarom belangrijk om korte lijnen met elkaar te hebben. We voeren ouder-kind-leerkrachtgesprekken en hebben ouderarena’s. Daarnaast kunnen we rekenen op veel hulp vanuit ouders bij de OR, MR en diverse (buitenschoolse) activiteiten.

Loop gerust bij ons binnen om samen te bespreken wat uw kind nodig heeft en hoe we uw kind op de best mogelijke manier samen kunnen begeleiden. We staan open voor elkaar, vertrouwen elkaar en we leren van en met elkaar. 

Samen maken we de school en daar profiteren onze leerlingen van!