Sociale veiligheid

Wij willen voor de leerlingen een veilige leeromgeving creëren, waar ieder kind zijn/haar plek kan vinden. Een warm nest met een goede sfeer. Dit vormt een optimale leeromgeving. Pesterijen en ruzie zijn soms onvermijdelijk, maar verstoren deze leeromgeving. Ons team is alert op signalen en treedt bij ruzie en pesterijen op. Zo nodig betrekken we u als ouder bij deze bemiddeling. Leraren weten niet altijd wat er speelt, omdat kinderen pesten of ruzie verborgen houden. Als uw kind te maken krijgt met, of last heeft van ruzie of pesterijen, neem dan contact met ons op. Wij beschouwen dit beslist niet als ‘gezeur’. Integendeel, als wij snel op de hoogte zijn kunnen we bemiddelend optreden en voorkomen dat het langslepende kwesties worden die de leerresultaten en het zelfvertrouwen van de leerling beïnvloeden. Op Villa60 werken we in de klas en in de school met de Kanjertraining om een veilige leeromgeving te bevorderen.

Kanjertraining 

Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Met Kanjertraining leren wij de kinderen op een positieve manier zich te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn.

De Kanjertraining is een programma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het heeft als doel dat kinderen zich gesterkt voelen, meer zelfvertrouwen krijgen, beter grip krijgen op sociale situaties en gevoelens beter uiten. In de training leren de kinderen onderscheid maken in manieren van reageren. De wijze waarop kinderen reageren heeft vaak te maken met het zelfbeeld en met opvattingen over de buitenwereld. Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van verschillende petten/dierfiguren. Deze zijn vergelijkingen van (kinder-)gedrag. In onderstaand filmpje kunt u zien wat deze petten precies betekenen:

https://vimeo.com/743377953/db16fabb20

Tijdens de training komen tal van onderwerpen aan de orde zoals gespreksvaardigheid, interesse tonen, mening durven geven, stoppen met treiteren, zelfvertrouwen, trots zijn, uit de slachtofferrol stappen, het heft in eigen hand nemen.

Binnen de school wordt met 5 kanjerafspraken gewerkt:

  1. we vertrouwen elkaar
  2. we helpen elkaar
  3. we werken samen
  4. we hebben plezier
  5. we doen mee

Deze afspraken vormen samen de basis van ons antwoord op de vraag “Hoe leef ik samen?”.

De kanjertraining bestaat uit 10 thema’s (lessenseries), een thema duurt gemiddeld drie weken. Deze lessen vormen de basis voor een ‘kanjer’-manier van met elkaar omgaan, de hele dag door.

Anti-pestprotocol en anti-pestcoördinator

Wij beschikken over beleid om pesten op onze school te voorkomen. Meer info hierover vindt u in ons Sociale veiligheidsprotocol (inclusief Anti-pestprotocol) 2024-2025

De belangrijkste regels om pesten te voorkomen:

  • Samen zijn we verantwoordelijk voor de goede sfeer in de groep en op school.
  • Als je wilt dat een ander stopt met iets dat jij niet wilt, dan zeg je Stop!
  • Kinderen, ouders en school: wordt er gepest, praat er dan thuis en op school over. Houd het niet voor jezelf!

Het Ministerie van Onderwijs heeft bepaald dat elke school (basis-, middelbaar en speciaal -) verplicht is een anti-pest coördinator te hebben en een anti-pestprogramma in te voeren. In het anti-pestprogramma staat beschreven hoe onze school pestgedrag signaleert en aanpakt. Door het anti-pestprotocol te volgen ontstaat een samenwerking tussen alle betrokkenen om pesten te voorkomen of op te lossen.

Contact met onze anti-pest coördinator:
Esther Karrenbelt T: 0575-511917  E: e.karrenbelt@poolsterscholen.nl

Gedragsprotocol

Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen binnen een rustige en veilige schoolomgeving, hebben we een gedragsprotocol opgesteld. We vinden dat persoonlijke ontwikkeling, zowel cognitief als sociaal, het beste bereikt wordt als leerlingen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen met plezier naar school gaan en er sprake is van een positief welbevinden. Een veilig klimaat en een prettige sfeer dragen hier sterk aan bij. Respect voor elkaar staat bij ons hoog in het vaandel, evenals algemene fatsoensnormen en goede omgangsvormen.
In lastige situaties is het wel fijn, om op duidelijke regels en afspraken terug te kunnen vallen welke acties wij inzetten indien er sprake is van ongewenst en/of ontoelaatbaar gedrag.

Externe vertrouwenspersoon en schoolcontactpersoon

Voor klachten over ongewenst gedrag op school kunnen leerlingen, ouders en leerkrachten terecht bij een externe vertrouwenspersoon. De meest voorkomende vormen van ongewenst gedrag zijn: 

  • seksuele intimidatie;
  • pesten;
  • agressie;
  • discriminatie.

Daaronder vallen niet de klachten die betrekking hebben op onderwijskundige zaken, noch de klachten over de organisatie en inrichting van de school. Dit soort klachten worden direct met de betrokken leerkracht of directeur besproken. Als er in die situaties sprake is van klachten over de bejegening, dan worden ze wél door de externe vertrouwenspersoon in behandeling genomen. 

Binnen elke school is er een schoolcontactpersoon (een interne vertrouwenspersoon), die voor de eerste opvang zorgt en zo nodig verwijst naar de externe vertrouwenspersoon.
Ouders en leerlingen kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met een van de externe vertrouwenspersonen. De externe vertrouwenspersonen hebben een onafhankelijke positie.  Dat betekent onder meer dat zij geen meldplicht hebben naar de schoolleiding als het gaat om seksuele intimidatie of misbruik van een medewerker van de school met een leerling.

De externe vertrouwenspersonen zijn er voor de klager. Zij begeleiden hem/haar bij behandeling van klachten door:

  • vertrouwelijk en zorgvuldig om te gaan met informatie.
  • zelfstandig en onafhankelijk op te treden als aanspreekpunt te zorgen voor een eerste opvang na een klacht.
  • samen met klager te zoeken naar oplossingen en na te gaan op oplossingen in de informele sfeer tot de mogelijkheden behoren.
  • te onderzoeken of bemiddeling de geëigende weg is voor een  oplossing.
  • het verstrekken van informatie over procedures, de werkwijze van de interne en de strafrechtelijke klachtenprocedures en te helpen bij het formuleren van de klacht.
  • indien nodig te verwijzen naar externe hulpverleningsinstantie(s); voor de meeste instellingen is Bureau Jeugdzorg de ‘voordeur’.

Heeft u een klacht over seksuele intimidatie, pesten, bejegening, discriminatie en/of agressie, neem dan contact op met de interne contactpersoon van de school of met een van de externe vertrouwenspersonen.

Contact met onze schoolcontactpersonen (=interne vertrouwenspersoon)
Yvonne Laarman
T: 0575-511917  E: y.laarman@poolsterscholen.nl

Contact met de externe vertrouwenspersonen:
De heer Johan Kippers
T: 06-51 78 34 05  E: johan@kippershrm.nl

Mevrouw Helga van Silfhout  
T: 06-34 88 07 00 E: helgavansilfhout@gmail.com


Klachtenregeling

Wij doen ons best onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden. Dat neemt niet weg dat er dingen fout kunnen gaan. Is dit u overkomen, en wilt u daarover een klacht indienen? Ga dan eerst in gesprek met de directeur, zodat deze met u naar een oplossing kan zoeken of maak gebruik van de klachtenregeling.

Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld

Alle Poolster leerkrachten hebben de cursus Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld gevolgd . Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Bijvoorbeeld huisartsen, leerkrachten en medewerkers van jeugdinrichtingen. Sinds 1 juli 2013 zijn beroepskrachten verplicht zo’n meldcode te gebruiken bij vermoedens van geweld in huiselijke kring. Een meldcode beschrijft in vijf stappen wat professionals moeten doen bij vermoedens van geweld.

Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling en Huiselijk geweld

De aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling heeft geen taak bij pesten op school. Het werkgebied is, zoals de naam al aangeeft, niet gericht op schoolse zaken, maar op de thuissituatie. De school is de ‘vindplaats’ voor misstanden thuis. De aandachtsfunctionaris heeft een belangrijke rol bij de naleving van de interne procedure van de meldcode en zorgt voor een kwalitatief goed verlopende procedure bij een vermoeden van huiselijk geweld en kindermishandeling. De aandachtsfunctionaris is consulent en gesprekspartner voor ouders of een collega die een geval van huiselijk geweld en kindermishandeling vermoeden op grond van eigen waarneming of door informatie van derden. De aandachtsfunctionaris zal een zorgplan opstellen voor de begeleiding van het gezin. De aandachtsfunctionaris zal bemiddelen bij problemen of knelpunten bij relevante ontwikkelingen (landelijk en regionaal) t.a.v. huiselijk geweld en kindermishandeling volgen en de literatuur bijhouden.

Heeft u, ouder of leerkracht, vermoeden van een geval van kindermishandeling of huiselijk geweld? Neem dan contact op met onze aandachtsfunctionaris Nardy Fons, T: 0575-511917, E: n.fons@poolsterscholen.nl