Wij werken grotendeels met een leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Indien nodig werken we met gecombineerde jaargroepen. Dit betekent dat de meeste kinderen tijdens hun tijd op Villa60 een keer in een jaargroep zitten die in combinatie met een andere jaargroep les krijgt. Dit heeft als voordeel dat we zo de gelegenheid hebben om optimaal aan ons uitgangspunt te werken dat we elk kind op het eigen niveau aanspreken bij de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen. Dit is in een combinatieklas heel goed uit te voeren. Daar waar mogelijk worden de combinatiegroepen ook weer gesplitst. Zo creëren we veel mogelijkheden om te differentiëren en om zelfstandig of in kleine groepjes te werken.
Op Villa60 werken we hard aan een doorgaande lijn. Vandaar dat veel onderdelen van de dag in alle groepen terugkomen en herkenbaar zijn door de hele school:
Wij besteden veel aandacht aan goed klassenmanagement. Met name het zelfstandig werken is hiervan een belangrijk onderdeel. De leerlingen worden getraind in het zelfstandig oplossen van problemen en werken zonder anderen te storen. Het bevordert creatief denken en handelen. Zelfstandig werken gebeurt in alle groepen. De leerkracht stelt de taak voor het zelfstandig werken gedifferentieerd samen, zodat alle kinderen aan de slag kunnen. Tijdens het zelfstandig werken heeft de leerkracht de mogelijkheid leerlingen individueel of in kleine groepjes extra begeleiding te geven. Eigen verantwoordelijkheid en zelfstandig werken vinden wij belangrijk naast leren samenwerken. Kinderen leren van elkaar en ontdekken samen nieuwe dingen, bijvoorbeeld door elkaar duidelijk te maken hoe ze een probleem hebben opgelost. Daarnaast zijn er werkzaamheden die veel concentratie en rust vereisen. Dan moeten de kinderen de gelegenheid hebben individueel en in een rustige omgeving te werken.
We starten in iedere groep met een check in. Hierin kunnen kinderen aangeven hoe ze zich voelen en hoe ze de dag zijn gestart. De dag wordt afgesloten met een check out. Hierin wordt besproken hoe de dag is gegaan en hoe de kinderen zich voelen.
We vinden het heel belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, zich op zijn gemak voelt en zichzelf kan zijn in de groep. Daarom werken we hier dagelijks actief aan met o.a. de methode Kanjertraining
Vanaf groep 3 leren kinderen digitaal werken op een eigen chromebook. Hier komen niet alleen inhoudelijke vaardigheden om de hoek kijken, maar begeleiden we leerlingen ook in digitale geletterdheid. Dit zijn vaardigheden om op een prettige manier te leren werken met social media, digitale bronnen. Vanaf groep 5 maken de kinderen de verwerking van taal, rekenen en spelling op de chromebook.
Vanaf groep 4 werken alle leerlingen met een weektaak. We betrekken leerlingen graag bij wat en hoe ze leren en begeleiden de kinderen graag zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Hier hoort een gepersonaliseerde weektaak bij, waar kinderen op maat een aanbod krijgen, werken aan een eigen doel en keuzes kunnen maken in hoe en wat ze willen leren.
Aan expressieactiviteiten besteden we ruim aandacht. Er wordt getekend en geschilderd. Daarnaast komen diverse materialen aan de orde zoals klei, hout, en metaal. Expressie houdt meer in dan tekenen en handvaardigheid. Wekelijks worden lessen beeldende vorming gegeven. In deze lessen bieden we verschillende technieken aan. Ook dans, muziek en drama staan regelmatig op het programma.
Twee keer per jaar organiseren wij een themadag. Hierin wordt er groepsdoorbroken gewerkt aan een groter project om kinderen zich verder te laten ontwikkelen op het gebied van verschillende creatieve vaardigheden. Groep 5 t/m 8 werkt hier vervolgens een aantal vrijdagmiddagen aan verder. Verder werken we graag samen met de bibliotheek, Muzehof en Stichting Welzijn Lochem voor een aantrekkelijk cultuurprogramma in en buiten de school, met muziek, dans, theater, sport en spel.
In alle groepen wordt er gymnastiek gegeven. Groep 3 t/m 8 krijgt gymles in De Stuw, waar wij gezamenlijk naartoe lopen of fietsen. Groep 1 t/m 2 maakt gebruikt van het sportveld achter de school en het projectlokaal/speellokaal.
Daarnaast noemen we graag nog wat specifieke onderdelen in ons programma:
De school is open vanaf 8.20 uur en de kleuters beginnen dan met een inloop. De kinderen werken in groepjes aan een spel of werkje. Om 8.45 uur gaan de kinderen in de kring, waar taal- of rekenactiviteiten aan de orde komen. Soms wordt er in de kring instructie gegeven voor de aansluitende werkles. Na de werkles eten en drinken de kinderen, dit kan fruit of iets anders zijn wat gezond is. Aansluitend hebben de kleuters gymnastiekles, een werkles, een spelactiviteit of gaan buitenspelen.
In de kleutergroepen wordt aan de hand van de methode Onderbouwd in thema’s gewerkt. Aan elk thema wordt minstens vier weken gewerkt. Tijdens deze projecten komen o.a. taal- , bewegings-, muziek- en expressieactiviteiten aan de orde. De leraren uit de onderbouw stemmen deze activiteiten zo af, dat ieder kind op zijn eigen niveau hieraan kan deelnemen.
Zelfstandigheid en een goede sociaal- emotionele ontwikkeling zijn aspecten die wij erg belangrijk vinden, zeker bij het jonge kind. Deze komen dus regelmatig aan de orde. Dit ziet u o.a. terug in de inloop, de kleine kring, het werken met een planbord, maar ook tijdens het eten en het zelfstandig aan- en uitkleden.
Voor het aanvankelijk lezen in groep 3 gebruiken we op onze school de methode ‘Veilig leren lezen-Kim versie’. Hiermee leren de kinderen niet alleen lezen, maar deze methode helpt ze ook om andere aspecten van de taal te ontwikkelen, zoals het spreken, luisteren en de woordenschat. We werken op verschillende niveaus om optimaal aan de leesbehoefte van kinderen te voldoen. Deze niveaus heten het zon-, maan- en sterniveau. Wanneer de kinderen eenmaal met aanvankelijk lezen zijn begonnen, is het van groot belang dat u thuis interesse toont en uw kind stimuleert. Voorlezen of samen een stukje lezen bevordert de beleving en het taalgevoel van uw zoon of dochter in hoge mate.
Voor het rekenen werkt groep 3 met de methode Pluspunt 4.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen foutloos leren schrijven. Daarnaast besteden wij ook veel tijd aan het luisteren naar anderen, het onder woorden brengen van je mening en het duidelijk weergeven van die mening op schrift. Vanaf groep 6 wordt bovendien de nodige aandacht besteed aan grammatica. De gebruikte taalmethode in de groepen 4 t/m 8 heet ‘Taalactief’. We gebruiken hiervoor de nieuwe versie, Taalactief 5.
De kinderen leren rekenen met de methode Pluspunt 4. De methode werkt in die groep in blokken van 3 weken. Elke 12e dag van een blok is er een methodetoets. Dag 13,14 en 15 is er herhalingsstof en verrijking en er is een rekenlab.
Vakken als aardrijkskunde en geschiedenis worden vaak met het woord ‘wereldoriëntatie’ aangeduid. Hierbij leggen we de nadruk op het zelfstandig werken en verwerken van de leerstof. Op Villa60 gebruiken we de methode Blink Geïntegreerd. Met deze digitale methode worden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, wetenschap en techniek aangeboden.
In groep 7 starten onze leerlingen met de oriëntatie op een middelbare school. Eind groep 7 volgt het voorlopig advies. In groep 8 volgt het definitief advies en in februari de doorstroomtoets om dit advies te bekrachtigen.
De leerlingen uit groep 8 gaan het laatste jaar samen op kamp. Daarnaast oefenen zij gezamenlijk aan een eindmusical die ze aan het einde van het schooljaar zullen opvoeren voor ouders, opa’s en oma’s en natuurlijk de kinderen van school.